Nanie ♥ To Write
Welcome, welcome. Tekan sini untuk Follow atau tekan sini balik Dashboard.
Tsunami... Masihkah Ada Harapan Untuk Jepun ???
Friday, March 25, 2011 @ 11:47 PM | 0 Comment [s]

salam semua.. baru2 ni kita di kejutkn dgn berita bencana yg melanda di jepun akibat tsunami besar melenyapkan hampir keseluruhan negara itu.. mula2 tu, aku terkejut jgk dgr bila dapat berita tu.. yela, hampir seminggu tak tgk berita kt tv.. mmg mcm org jakun tgk.. haha.. tp apa yg ptot di fokuskan sekarang ni adalah bagaimana tsunami itu boleh terjadi..



baiklah, kita pergi terus ke fakta.. tsunami terjadi apabila gempar bumi berlaku di bawah permukaan di dasar laut.. tsunami juga blh terjadi akibat hempasan meteor, tanah runtuh dan aktiviti aktif gunung  berapi.. beberapa minit selepas itu, muncul pula ombak kecil sebelum tusnami melanggar Bandar Miyako..



gempar bumi berukuran 8.9 s.r telah mbentuk pusaran air yang menenggelamkan beberapa kapal yg berada di sekitarnya..

ombak tsunami menghempas jalan Bandar Miyako sejurus gempar bumi berlaku..











beberapa hari yg lalu, angka kematian rasmi telah diumumkan.. kira2 10000 org yg mati akibat tsunami yg menghempas negara nuklear itu.. akibat yg lebih teruk adalah apabila loji nuklear yg meletup telah menyebarkan bahan2 radioaktif melalui udara yang ketika ini sudah pun smpi ke Amerika Syarikat.. sungguh merbahaya kerana jika terkena, boleh mengakibatkan kanser..


sekarang ni, pekerja2 sedang bertungkus lumus mencuci air yg mengandungi bahan radioaktif.. gara2 loji ini meletup pn kerana tsunami yg merosakkan alat penyejuk yg berfungsi utk menyejukkan bahan nuklear.. jd bile alat pengejuk tu rosak, bbooommmmm !!! meletupla loji tu... hhmmm.. gerun dgr...

jd, bayangkan jika negara kita lak yg kena.. mmg tak boleh nk bayang.. habis lenyap 1 negara kita ni.. nauzubillah... kawan2, inilah tanda2 kecil yg selalu di cakapkn.. dunia sudah semakin hampir dgn tarikh luputnya.. marila sama2 kita beramal supaya tidak lah kita lama sgt lam neraka nnti.. syurga mmg menunggu kita, tapi sanggupkah kita di seksa dgn azabnya di neraka jahanam nnti ?? 

fikir2kan dan selamat beramal..... peace no war....

salam ~~~


Older Post | Newer Post
♥ Profile ♥


Assalamualaikum semua. Saya Nanie. Blog aku ni takde kena mengena dengan sesiapa pun. Cuma pendapat aku dan cerita harian aku.
Tulis link korunk kat Tagboard

Entry Profile Mr. H My Love



♥ Tagboard ♥

♥ Aku ♥
Daisypath Anniversary tickers